• This forum has been archived

If you'd like to post a thread, post it here instead!

View Forum

اول يوم مع السيجارة الايجو

Status
Not open for further replies.

sky300

Senior Member
ECF Veteran
Apr 14, 2013
175
28
44
egypt
يادوب اشتريتها ووصلت من ساعتين المهم
طعمها مختلف تماما عن السجائر العادية
البخار كثيف جدا وبكح منه احيانا لو شديت نفس جامد
طعمه مسكر شويه
الكارتوميز من فوق بعد التدخين بلاقي عليه بقايا ليكويد اخشى ان تحرقه

جفاف بالفم لو شربت كتير وحاسس اني مصدع على خفيف والدخان له ريحه حلوه مقبوله جدا مش بتضايق حد

احيانا اترك السيجارة الالكترونية وادخن من العادية روزمان

حاسس بجفاف في الحلق على خفيف يمكن لان نوع الليكود بي في
مع اني مشربتش كتير انا شاكك والله اعلم ان الليكويد جلسرين بدون نيكوتين مع ان لونه اصفر على خفيف

جربت انا السيجارة الالكترونية الصيني البيضا وكان فيها نيكوتين كويس لكنها مكملتش اسبوع

انا محتار ,,,,احيانا الاقي ليكويد على البطارية نقطه صغيرة جدا مثلا بمجرد ما بدخن 8 انفاس او اقل واحيانا الاقي تشبيره بسيطة

اما التانكوميزر فبيكون في بقايا فوق حول الدائرة البيضا زي ما قلت لكم هل ده طبيعي مش بيأثر على الكرتوميز؟ السيجارة جميلة جدا وشيك جدا ومريحه من السجاير التانيه بس الليكويد نسبة النيكوتين فيه تكاد تكون منعدمه هل ده احساس عادي في البداية؟عشان كده الفرحه مكملتش وفي شوية تخوفات انا ذكرتها فوق

ودي صورة البطارية من تحت لان دكتور حسام قال اللي مش عليها شعار جيوتك تبقى مضروبه

Last edited:

programmer41

Senior Member
ECF Veteran
Apr 6, 2013
82
16
52
saudi , makkah
عادي جدا احساس الحيرة ده
انا اخدت مني على ما تعودت ان هي دي الطريقة اللي باخن بيها
اذا بتكح من الدخان و حاسس بحرقة بسيطة ف الحلق او اللسان يبقى السائل تمام وفيه نيكوتين
اكبر غلط تدخن عادي مع السيجارة الالكترونية
وقف التدخين تمام
طالما في دوخة خفيفة يبقى بتسحب نيكوتين
اصبر شوية عليها هتتكيف وتبقى تمام

Tahlawi

Super Member
ECF Veteran
Feb 28, 2013
366
169
Cairo
مبروك يا معلم وما نيل المطالب بالتمنى ...
1- وقف السجائر العاديه تماماً
2- الكحه دى لأن ممكن يكون النيكوتين عالى شويه وممكن لما شحنة البطاريه تقل شويه تتوقف الكحه
3- السائل الى عندك pg وكما اوصانا استاذنا الدكتور حسام يجب شرب الكثير من الماء مع اللى جى
4- البى جى بيزود الكحه
5- ما تخليش السيجاره تسخن معاك اول لما تلاقيها بتسخن توقف عن التدخين لغاية لما تبرد
6- الكارتومايزر الى معاك من طبيعته ان السائل يتسرب للفم عادى
الف مبروك وعقبال المود

sky300

Senior Member
ECF Veteran
Apr 14, 2013
175
28
44
egypt
مبروك يا معلم وما نيل المطالب بالتمنى ...
1- وقف السجائر العاديه تماماً
2- الكحه دى لأن ممكن يكون النيكوتين عالى شويه وممكن لما شحنة البطاريه تقل شويه تتوقف الكحه
3- السائل الى عندك pg وكما اوصانا استاذنا الدكتور حسام يجب شرب الكثير من الماء مع اللى جى
4- البى جى بيزود الكحه
5- ما تخليش السيجاره تسخن معاك اول لما تلاقيها بتسخن توقف عن التدخين لغاية لما تبرد
6- الكارتومايزر الى معاك من طبيعته ان السائل يتسرب للفم عادى
الف مبروك وعقبال المود

الله يبارك فيك يا باشا يارب فعلا تطلع مظبوطه
بس التسريب ولو بسيط على البطارية يعني عبارة عن نقطه صغيره اعتقد غلط صح؟

حضرتك جاوبت على 95% من اسألتي اتمنى الكام سؤال دول بس ولو حضرتك مش عارف هنتركهم للاستاذ الكبير الخبير دكتور حسام
في ليكويد من فوق حول الدائرة وكمان في على البطارية نقطة صغيرة اوي

اللي باعلي السيجارة قال لي خليها في وضع عمودي دايما !!
يعني مثلا مينفعش احطها على ترابيزه زيها زي السيجارة العادية بوضع افقي؟

programmer41

Senior Member
ECF Veteran
Apr 6, 2013
82
16
52
saudi , makkah

حضرتك جاوبت على 95% من اسألتي اتمنى الكام سؤال دول بس ولو حضرتك مش عارف هنتركهم للاستاذ الكبير الخبير دكتور حسام

حط اسيجارة افقي راسي زي مانت عايز
عادة نقط السائل تظهر معايا برضه وامسحا بمنديل ولا تظهر تاني غير بعد المليء مرة اخرى

Tahlawi

Super Member
ECF Veteran
Feb 28, 2013
366
169
Cairo

عزيزى التسريب ده كله من الكارتوميزر خلى بالك انه مش قد كده يعنى لازم تلاقى تسريب وارجو مراعاة الآتى :
1- لا تربط الكارتو فى البطاريه على الآخر سيب سن فالت علشان الهواء
2- راقب التسريب على البطاريه إذا زاد دائماً تجففه بقطعة كلنكس
3- الليكود الموجود بالأعلى طبيع فى الكارتو حاول لا تملأه على الآخر
4- فعلاً يستحسن فى هذه الأنواع من الكارتو انك تخلى السيجاره فى وضع رأسى حتى لا يرجع السائل ويتسرب من البلسم
5- الخطوه القادمه تجيب لك كليرومايزر ريبلدابول حلو حيقضى على هذه المشاكل الصغيره

sky300

Senior Member
ECF Veteran
Apr 14, 2013
175
28
44
egypt

عزيزى التسريب ده كله من الكارتوميزر خلى بالك انه مش قد كده يعنى لازم تلاقى تسريب وارجو مراعاة الآتى :
1- لا تربط الكارتو فى البطاريه على الآخر سيب سن فالت علشان الهواء
2- راقب التسريب على البطاريه إذا زاد دائماً تجففه بقطعة كلنكس
3- الليكود الموجود بالأعلى طبيع فى الكارتو حاول لا تملأه على الآخر
4- فعلاً يستحسن فى هذه الأنواع من الكارتو انك تخلى السيجاره فى وضع رأسى حتى لا يرجع السائل ويتسرب من البلسم
5- الخطوه القادمه تجيب لك كليرومايزر ريبلدابول حلو حيقضى على هذه المشاكل الصغيره

الف شكر على النصايح القيمة دي استاذ كمال وعموما كده البطارية كل نص ساعة تحتاج تنشيف!!!

Tahlawi

Super Member
ECF Veteran
Feb 28, 2013
366
169
Cairo

حد حس يإحساس مش مريح او حرقه خفيفه اسفل الرئتين تحت القفص الصدري في المنتصف مباشرة بعد تدخين السجائر الالكترونيه اصلي مش مطمئن لليكويد؟

إيه يا عم الكلام الكبير ده ؟؟

sky300

Senior Member
ECF Veteran
Apr 14, 2013
175
28
44
egypt
إيه يا عم الكلام الكبير ده ؟؟

واه والله احساس زي الحموضة كده على خفيف خالص وقلت لدكتور حسام لما اشوف هيقول لي ايه وبالمناسبة الليكويد شكله مفيهوش اي نيكوتين خالص لكن بحس بدوار لو دخنت كتير

لكن الحق يتقال بدخن معاها سجاير عادية ويمكن لاني مش حاسس ان في نيكوتين في اللكويد

Tahlawi

Super Member
ECF Veteran
Feb 28, 2013
366
169
Cairo

واه والله احساس زي الحموضة كده على خفيف خالص وقلت لدكتور حسام لما اشوف هيقول لي ايه وبالمناسبة الليكويد شكله مفيهوش اي نيكوتين خالص لكن بحس بدوار لو دخنت كتير

لكن الحق يتقال بدخن معاها سجاير عادية ويمكن لاني مش حاسس ان في نيكوتين في اللكويد

أخى العزيز أرجو أنك توقف السجاير العاديه فوراً وشوف الفرق

Hossam

Senior Member
ECF Veteran
Dec 12, 2012
292
100
65
cairo
الاخ العزيز سكاى انا هقولك كلام من الآخر حتى لا تتأذم فأنت اشتريت سيجاره لتمتع نفسك و تحافظ على صحتك و ليس للتعرض للضغط العصبى

أولا اذا كنت لا تبذل مجهود كبير فى شفط الدخان فالشعور بدوخه او صداع كما قال لك الاخ بروجرامر ان هذا الإحساس من نكوتين ذياده لان الجلسرين او البروبالين لا يسببوا دوخه ثانيا الإحساس الذى تحسه فى المعهد هو بنسبه ٩٠٪ نتيجه لبلعك بعض المحلول الذى أتى إلى فمك عند التدخين و يجب عدم تزوق المحلول و اذا جاء فى فمك اشرب ماء كثير ثالثا كما ذكر الأستاذ كمال اشرب ماء كثير لان البروبالين جليكول يشفط الماء الموجود بالجسم و خصوصا الفم و الحلق

رابعا نوع السجاره التى لديك جيده و لكن لابد و أكرر لابد من ان تجعلها فى و ضع عمودى لكى لا نسكب المحلول من أعلى و عند التدخين سوف يأتي إلى فمك و انا بقول لك ذلك و أمامى نفس الاتوميزر الذى معك ولكن المقاس الصغير و كل هذه الموديلات تسرب محلول من أعلى و لكن هى من أحسن الأنواع فى إعطاء نكهه عاليه و بتستحمل جامد جدا و انا شخصيا احبها لهذه الأسباب و كذلك ان الموديل الذى لدى شكله دى القلم الحبر

و انا أنصحك بأن تبقى السجاره فى وضع أفقى قدر المستطاع او تغير الاتوميزر إلى كليروميزر و فى هذه الحاله يمكن وضع السجاره فى اى وضع و لن ينسكب منها المحلول

لابد من تنصيف أعلى الاتوميزر من فتره لأخرى حتى لا يدخل المحلول إلى فمك

sky300

Senior Member
ECF Veteran
Apr 14, 2013
175
28
44
egypt
حضرتك فعلا جبت من الاخر لكن اظن الليكويد مش فيه نيكوتين اصلا اي نعم فيه دوخه شويه ودخان دافيء وعلى فكرة النسبة 26 على العلبه

لكن كان نفسي احس بمرارة السجاير العادية في حلقي زي ما انتم بتحسوها في السجاير بتاعتكم لاني بحس بطعم مسكر شويه
وبسحب الدخان بشكل سهل جدا وفي سحابه بخار جامده بس اعتقد الليكويد فيه حاجه او يمكن لاني لسه جديد عموما هشوف بكرا وفعلا حسيت ان في سائل دخل بقي
وشكرا جزيلا

Last edited:

Hossam

Senior Member
ECF Veteran
Dec 12, 2012
292
100
65
cairo
الاخ العزيز سكاى لابد ان تعرف ماذا اشتريت لان طعم الدخان يعتمد على النكهه التى به و لذلك يجب قراءه البينات الموجودة على ألعلبه و معرفه نكهه المحلول الذى تستعمله و يمكنك التنوع فى التدخين خلال اليوم فمثلا انا أنوع خلال اليوم ما بين المذاق الحلو و المذاق العادى فأبداء اليوم بنكهه التوباكو و بعد ساعتين أغير إلى نكهه فواكه و هى عديده وبعد ذلك ادخن توباكو او نكهه قهوه و هى غير حلوه و أحس بالمتعه فى التغير و لذلك أنصحك بشراء محلول بطعم التوباكو و هو يباع فى مصر لدى شخص موثوق فيه ١٠٠٪ انه يستورد محاليل أصلى لأننى اشتريت منه سابقا و متأكد انه يبيع محاليل معروفه و لكن سعرها طبعا مش ذى العبوات التى يذكر أصحابها أنها ٢٠٠ مل ب ٢٠٠ جنيه و يعطوك اى شئ و خلاص و تقعد تفكر ياترى المحلول به نكوتين أم لا

انا شخصيا لا أحس بإمراره السجائر العادية و قد جربت عدد لا يحصى من المحاليل اشترتها من كل حته فى العالم و لم اجد محلول واحد يعطى نفس مذاق السجائر العادية و لكن هناك أنواع كثيره لا تكون مسكره و لكن صدقنى اننى كنت مثلك تماماً عندما بدأت السجائر الإلكترونية و كنت أريد طعم دخان الجائر و لكن بعد فتره بدأت اميل إلى تدخين مزاق ألفواكه و الآن المحلول الرئيسة لى هو بنكهه القهوة و احضره بنفسى

Tahlawi

Super Member
ECF Veteran
Feb 28, 2013
366
169
Cairo
الأخ العزيز سكاى
لى بعض الملاحظات
1- انت بتحس بطعم مسكر والطعم المسكر يأتى عن طريقين الأول ان النكهه بتاعت السائل تكون مسكره أو أن نسبة الجلسرين كثيره فى السائل
2- من الملاحظ ان علبتك مكتوب عليها بى جى فقط وده معناه أنه ليس بها جلسرين يعنى فى جى ولا يوجد عليها اى بيانات لأى نكهه أذن من أين أتى الطعم المسكر ؟ سؤال يحتاج لإجابه
3- كمان انت بتقول انه فيه سحابة دخان وسحابة الدخان دى لا تأتتى كسحابه إلا من كثرة الجلسرين
4- خلينا نضع النقاط فوق الحروف بدون مجاملات وحتى لا تضر صحتك ما تشكو منه وما تحس به غير مطابق للبيانات المكتوبه على عبوة السائل
5- لذلك أنصحك بالتالى وتنفذه فوراً وهو أنك تتوقف عن أستعمال هذا السائل وتشترى عبوه أنتلى سيج ريتش 4.5 فى المائه وعندما تجربها سوف تحس بالفرق وتكتشف بنفسك الفرق الهائل بين سائل وآخر
6- أنصحك وبشده أنك تتوقف عن استعمال الكارتوميزر الى بتستخدمه وتطلب من البائع أن يرسل لك الأتومايزر الأصلى بتاع الأيجو مع التنكات بتاعته لأن هذا الأتومايز مقاومته عاليه ولن يجعلك تحس بحرقة الزور حيث أن الكارتو الذى لديك مقاومته صغيره ومن الممكن ان يعطيك احساس قوى بسخونه وحرقان لا يتوافق مع الأيجو
وأخيرا أخى العزيز ما ذكرته لك لوجه الله وحتى تصبح تجربتك مع الألكترونى ممتعه وليست مضره وأنا منتظر رأى الدكتور حسام فى معلوماتى المتواضعه

Status
Not open for further replies.

Users who are viewing this thread