• This forum has been archived

If you'd like to post a thread, post it here instead!

View Forum

المرة دي بقى النكهات والجمارك

Status
Not open for further replies.

Fawzy

Senior Member
ECF Veteran
Jan 2, 2013
101
29
Cairo
السلام عليكم جميعا

طبعا كلنا في مصر فاهمين خلاص هنا موضوع الجمارك بالنسبة للسوائل نفسها أو قطع الغيار وطرق التحايل عليها أو حجبها، بس أنا عاوز أعرف بالنسبة لي لو اشترت نكهات من برة، هل بيبقى مكتوب عليها أي مرجع لأنها نكهات سوائل السجارة الإليكتروني، هل هلاقيهم بيستدعوني في رمسيس في قسم العينات برضة؟ بالنسبة للإيثيل مالتول برضة، لو جبته بودرة هيبقى في مشاكل ولا أجيبه مذاب زي ما في مواقع بتبيعه، يا ريت لو حد عنده المعلومة يدلني

momo223

Moved On
Jun 8, 2013
26
7
44
egypt
اخى بالنسبة لسوائل تخلى الموقع يكتب عليها زيوت عطرية ويكون افضل لوغيرو شكل الازازة اللى محطوط فيها بس انا عايز اسألك على حاجة انا لو هدخل مثلا بطارية لوحدها وكارتوميز لوحده ايه رايك امتب عليهم قطع غيار لايه بالظبط

hany3h

Super Member
ECF Veteran
Apr 5, 2012
337
102
49
Cairo, Egypt
بعض الشركات يا صديقى فوزى بتكتب على العلبه سجاير ألكترونى ومن أشهرها فليفر أرت
وانا لسه جايب زجاجتين من فليفر أرت لسه واصلنلى أمبارح وجم لغاية البيت وبدون أى مشاكل مع أنهم لو بصوا على البانفلد كانوا قروا ألكترونيك سيجاريت فليفور

ومع ذلك بالفعل دخلت عادى ومفيش أدنى مشكلة وجاتلى لحد البيت كمان
لكن حتى الأن أخى فوزى لم يحالفنى الحظ فى أى من مكسبات الطعم كلها أستغفر الله العظيم ومن أحسن الشركات وبرضه بالنسبالى زبالة الزباله وتقرف
وعلشان كده مش عاوز أكتب اى موضوع عن عمل السوائل بسبب مكسبات الطعم اللى لغاية دلوقتى معجبنيش منها أى حاجه
مع العلم أنى جايب من شركتين هما يحتسبوا من أفضل الشركات فى العالم ولكن لم أنجح معاهم الى الأن
وكل اللى نجحت فيه مكسب طعم للموز ومن مصر من عند العطار
أما الباقى مش حلو خالص لغاية دلوقتى

أخى ميمو
نعم أجعلهم يكتبون عليها قطع غيار وخلى كل حاجه لوحدها بلاش تبعتهم مع بعض يعنى البطاريات لوحدها والكارتومايزر لوحده

eng_tamer6

Senior Member
ECF Veteran
May 26, 2013
136
42
43
egypt
والله يا ميمو انا جربت اخليهم يكتبوا عليها قطع غيار مرضيوش قال ايه ضميرهم واجعهم
هههههههههههه
المهم فى الاخر كتبوا عليها
spare parts for vaporizer
قلت ممكن تعدى ؤبنا يجعلها فى نوبه واحد جاهل من الجمارك وتعدى
ههههههههههههه

Quitter man

Senior Member
ECF Veteran
Dec 23, 2009
102
17
54
US
اخي هاني بالنسبة لمكسبات الطعم هناك نوع جربته وأعجبني للغاية وهو هنا يدخل في صناعة الحلويات ولا يحتوي علي مواد ضارة ومشهور جداً للاستخدام مع السجائر الإلكترونية
اسمه lorann gourmet
وبسبب شهرته ابحث عنه في جوجل وسوف تجد عشرات المواقع التي تبيعه وهو كما أسلفت غير مخصص للسجائر الإلكترونية ولكن حسب معلوماتي الأكثر شهرة بسبب عدم احتوائه عل أية مواد ضارة. أيضاً بإمكانك البحث علي المنتدي بالغة الانجليزية هنا لوصفات ونسب الخلطات وهي متعددة أيضاً واليك صور المنتج المذكور عزيزي.

image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg

طبعا تجنب منتجاتهم التي تحتوي علي زيوت
ويجب أن يكون قابل للذوبان في الماء كليا وليس جزئيا
Water Soluble Flavors not partially soluble
موقعهم https://www.lorannoils.com/c-2-lorann-gourmet.aspx

وهناك أيضاً ماركات أخري مثل
Flavourart Express
وموقعهم http://www.flavourart.it/expresseng/enter.html

Longerfood
http://www.longerfood.com/

Blue Pacific Flavors
http://www.bluepacificflavors.com/products.htm

الصور أعلاه لمكسبات طعم اشتريتها قبل أكثر مت اربع سنوات!

Last edited:

bigoted

Senior Member
ECF Veteran
Sep 6, 2010
240
272
44
Cairo, Egypt
www.facebook.com
تكملة لسؤالك يا فوزى وسورى مأخدتش بالى من الجزئية دى
انا جبت الأيثيل أول مره جاهز علشان أعرف الفرق ومن هنا ورايح هجيبه كريستال وأجرب هيدخل مصر ولا لا

أنا جبت ايثيل مع فلافورز تانية من ecx
ودخلوا عادي بس كتبولي على الايثيل كريستالز انه نكهة سكر بس :)

Fawzy

Senior Member
ECF Veteran
Jan 2, 2013
101
29
Cairo
شكرا على ردودكم جميعا وخصوصا الجزء الخاص بالإيثيل مالتول، بس الفكرة أني عاوز كمان أجيب نكهات مش فاكهة وحلويات بس عاوز أجيب نكهات بايب وسيجار ودارك فابور وكده، فدي المشكلة أن هيبقى مكتوب عليها توباكو تقريبا، فمش عاارف بقى أكبر منها وأجيب الحاجات التانية بس وأطنش البايب والسيجار ولا أجيبهم برةض

hany3h

Super Member
ECF Veteran
Apr 5, 2012
337
102
49
Cairo, Egypt
ألف شكر أخى كويتر على مجهودك وبالفعل شاهدت هذا الموقع وهذه الشركة من أفضل الشركات وهناك أعتقد ما يقرب من 5 شركات صفوه وهى واحده منها

شكرا أخى بجوديت (متعصب على مين يا كبيرنا) على طمأنتك لى وبعد أنتهاء الكمية التى لدى سأرسل لشراء كريستال
اه على فكره فيه شركه راسلتها بتقول خفف الكريستال بنسبه قد الكميه المضافه يعنى يعتبر مضاعفتها فقط وفى شركة تانيه واللى حضرتك مشترى مننها المالتول بتقول خفف بنسبه 9 أضعاف ولما راسلت الشركة الأولى تانى قالتلى ضيف على حسب منتا عاوز بصراحه توهت لكن عن نفسى هجرب ال 9 أضعاف أهى أوفر وأكتر هههههههه وأجرب أقل لغاية لما أوصل للكمية المظبوطة
لو تعرف الصح أيه على طول تفضل أخى

أخى فوزى لا أعرف رد لسؤالك هل هينفع تدخل الحاجه وهى مكتوب عليها طوباك ولا لا
لانى أينعم جبت حاجات فيها طوباك ودخلت بسهوله ولكن أسمها
ry4 - orental 4
وليس أسمها طوباك مباشرة

Tahlawi

Super Member
ECF Veteran
Feb 28, 2013
366
169
Cairo
ألف شكر أخى كويتر على مجهودك وبالفعل شاهدت هذا الموقع وهذه الشركة من أفضل الشركات وهناك أعتقد ما يقرب من 5 شركات صفوه وهى واحده منها

شكرا أخى بجوديت (متعصب على مين يا كبيرنا) على طمأنتك لى وبعد أنتهاء الكمية التى لدى سأرسل لشراء كريستال
اه على فكره فيه شركه راسلتها بتقول خفف الكريستال بنسبه قد الكميه المضافه يعنى يعتبر مضاعفتها فقط وفى شركة تانيه واللى حضرتك مشترى مننها المالتول بتقول خفف بنسبه 9 أضعاف ولما راسلت الشركة الأولى تانى قالتلى ضيف على حسب منتا عاوز بصراحه توهت لكن عن نفسى هجرب ال 9 أضعاف أهى أوفر وأكتر هههههههه وأجرب أقل لغاية لما أوصل للكمية المظبوطة
لو تعرف الصح أيه على طول تفضل أخى

أخى فوزى لا أعرف رد لسؤالك هل هينفع تدخل الحاجه وهى مكتوب عليها طوباك ولا لا
لانى أينعم جبت حاجات فيها طوباك ودخلت بسهوله ولكن أسمها
ry4 - orental 4
وليس أسمها طوباك مباشرة

أخى العزيز هانى
ارجو ان تكون فى اتم صحه واحسن حال
مرسل لك لينك شركة مكسبات الطعم اللى قلت لك عليها فى 6 اكتوبر
ارجو ابداء الرأى
http://www.royalpack.net/flavour/FL-08-tobacco.html

hany3h

Super Member
ECF Veteran
Apr 5, 2012
337
102
49
Cairo, Egypt

أخى العزيز هانى
ارجو ان تكون فى اتم صحه واحسن حال
مرسل لك لينك شركة مكسبات الطعم اللى قلت لك عليها فى 6 اكتوبر
ارجو ابداء الرأى
http://www.royalpack.net/flavour/FL-08-tobacco.html

الحمد لله باشا
مش ده الموقع بتاع المعسل والسجاير اللى كنت قايل عليه قبل كده؟
عامة محتاجه تجارب وأديك شوفت نوعية المكسبات اللى معايا ومجننانى والظاهر أنها السبب فى الفشل اللى بيلاحقنى من مده فى الكثير من الأطعام
عامة الموضوع بالتجربة مش هينفع غير كده

hany3h

Super Member
ECF Veteran
Apr 5, 2012
337
102
49
Cairo, Egypt
trial and error

صح هى دى الطريقة الوحيده معانا
المحاوله والخطأ

على فكره انا طول عمرى ماشى بالأسلوب ده فى الحاجات اللى معرفهاش والحمد لله كل حاجة أتعلمتها كانت نتيجة لهذه الطريقة

knight_2004

Full Member
Jun 3, 2010
28
14
USA
بعض الشركات يا صديقى فوزى بتكتب على العلبه سجاير ألكترونى ومن أشهرها فليفر أرت
وانا لسه جايب زجاجتين من فليفر أرت لسه واصلنلى أمبارح وجم لغاية البيت وبدون أى مشاكل مع أنهم لو بصوا على البانفلد كانوا قروا ألكترونيك سيجاريت فليفور

ومع ذلك بالفعل دخلت عادى ومفيش أدنى مشكلة وجاتلى لحد البيت كمان
لكن حتى الأن أخى فوزى لم يحالفنى الحظ فى أى من مكسبات الطعم كلها أستغفر الله العظيم ومن أحسن الشركات وبرضه بالنسبالى زبالة الزباله وتقرف
وعلشان كده مش عاوز أكتب اى موضوع عن عمل السوائل بسبب مكسبات الطعم اللى لغاية دلوقتى معجبنيش منها أى حاجه
مع العلم أنى جايب من شركتين هما يحتسبوا من أفضل الشركات فى العالم ولكن لم أنجح معاهم الى الأن
وكل اللى نجحت فيه مكسب طعم للموز ومن مصر من عند العطار
أما الباقى مش حلو خالص لغاية دلوقتى

أخى ميمو
نعم أجعلهم يكتبون عليها قطع غيار وخلى كل حاجه لوحدها بلاش تبعتهم مع بعض يعنى البطاريات لوحدها والكارتومايزر لوحده

صحيح الرد متأخر لكن أحببت أن أرد لأني قرأت هذا الموضوع الآن

شركة فيلفر آرت من أفضل الشركات الصانعة للنهكات في العالم، هذا عن تجربة طويلة في صنع النكهات
لكن هناك ملاحظات
أولا، بالنسبة لشركة فليفر آرت النكهات الخاصة بالفاكهة أو الحلويات مثل التين واللوز والشوكولاته وغيرها لم تعجبني وحاولت بها مرارا
هناك شركة أفضل منها، وهي فليفر ويست
Flavor West
هذا بالنسبة للنكهات مثل الحلويات والفاكهة
كل النكهات التي جربت بها من شركة فليفر ويست نجحت في إعطاء الطعم أو الرائحة كما هي لكن بعد تجارب

ثانيا، بالنسبة للنكهات الخاصة بالتبغ فلم أجد أفضل من فليفر آرت إلى الآن
الصراحة النكهات عالية الجودة وهذه الشركة متخصصة في نكهات التبغ،
النكهات خالية من العطور أو المادة العطرية التي تفسد الطعم والنكهة خالية من نكهات السكر الخ
لكن بالنسبة لنكهات فليفر آرت السر في نجاح التجربة هو عمل الخلطات بالتدرج من أسفل السلم إلى الأعلى
يعني عندما تخلط أول خلطة لا تزيد كمية النهكة عن خمسة في الألف أي نصف بالمائة
وبعد أسبوع على صنع النكهة أضف نصف بالمائة آخر وهكذا لكن يجب أن لا تزيد كمية النكهة على ثلاثة في المائة على أعلى تقدير
وبهذا تحصل على نكهة تعجبك والناس مختلفون في أذواقهم
لكن أهم عامل في التعامل مع نكهات شركة فليفر آرت هو أن لا تزيد كمية النكهة عن إثنان إلى ثلاثة في المائة
يعني بعض نهكات التبغ أعلى حد لها هو إثنان في المائة والبعض الآخر يمكن أن تصل النسبة إلى ثلاثة في المائة
وأي زيادة عن هذه النسب تكون النتيجة نكهة خارج الخارطة
أي يكون الطعم والرائحة غير مقبولة وقد تصل الرائحة إلى الوصف الذي وصفته في مداخلتك أي مثل رائحة الزبالة وقد يكون الوصف دقيق جدا
هذا بسبب أنها نكهة مركزة جدا إلى درجة أنك إذا قمت بشم النهكة من العبوة مباشرة فقد تسبب الغثيان فحذار
وبالنسبة للعبوات الصغيرة مثل عشرة سي سي فإن نقطة واحدة زيادة من النكهة المركزة ستسبب فساد الخلطة تماما

معظم الناس لا يوجد لديهم أدوات قياس دقيقة وإن وجد بعضها لكن طريقة الخلط قد تكون صعبة لأنك يجب أن تستعمل سرنج لكل نكهة وأدوات لكل نكهة
وأن تخصص ذلك السرنج لتلك النكهة وأن لا تحاول إستعماله لنكهة أخرى حتى لو غسلته بالماء والصابون

لكن هناك حل لتلك المشكلة

قم بعمل تخفيف النكهة قبل إستعمالها
في عبوة حجم عشرة مللي اخلط واحد مللي نكهة وتسعة مللي بروبيلين جلوكول
وهذه النكهة التي ستستعملها من الآن
وبهذا إذا كان عندك خطأ في الحساب وقمت بإضافة نقطة زيادة لن تتسبب هذه النقطة بفساد الخلطة لأنها أصلا عشر نقطة وبهذا تكون نسبة الخطأ قليلة

لأنه مثلا إذا أردت عمل خلطة حجم عشرة مللي وبتركيز للنكهة قدره واحد ونصف في المائة، وهذه نسبة مثالية للكثير من خلطات التبغ
فإنك ستحتاج إلى
0.15
مللي

وهذه تساوي حوالي
3.75
نقطة، على حساب أن المللي يحتوي على خمسة وعشرون نقطة
وهذا حسب حجم القطارة، بعض القطارات الكبيرة تكون المللي حوالي عشرون نقطة
والبعض الآخر الصغير حوالي خمسة وثلاثون نقطة

المهم هنا أن ثلاثة نقاط وثلاثة أرباع النقطة هي عملية يصعب التحكم بها، لكن لو كان عندك نكهة مخففة بنسبة واحد إلى عشرة
ستكون العملية أبسط ويجب أن تضيف سبعة وثلاثون نقطة ونصف أي ثمانية وثلاثون نقطة.

قد تستغرب أخي الكريم من هذه الحسابات وتقول هل يجب أن تكون بهذه الدقة؟
أستطيع أن أؤكد أنني كنت أحيانا أقوم بعمل خلطة وأقوم بعد النقاط ومن طبيعة البشر أقول وهذه نقطة أو نقطتين زيادة وماذا سيحصل؟
النتيجة أنه في أول سنة إمتلات الخزانة بخلطات فاسدة بسبب عدم ضبط كمية النكهات المضافة إلى أن أدركت أمرين مهمين في تحضير السوائل

أولا ضبط كمية النكهة المضافة بكل دقة
ثانيا إبدأ من أسفل السلم في كمية النكهة إلى الأعلى ولا تتجاوز الحد الأعلى
هناك نكهات الحد الأعلى لها معروف يعني أي تجاوز له ستكون النتيجة خلطة سيئة التحضير تبقى على الرف
بالنسبة لأي نكهة جديدة إبدأ من نسبة نصف في المائة، وبعد أسبوع إذا كانت النكهة خفيفة جدا يمكن أن يضاف نصف في المائة آخر، وهكذا، ولا تحكم على الخلطة من أول يوم

هناك بعض الخلطات في المنتدى العربي للسيجارة الإلكترونية (جوجل) قمت بكتابتها بعد تجارب عديدة في تحضير السوائل بإمكانك مراجعتها

أرجو أن تكون الفكرة وصلت ومرة أخرى آسف على التأخر في الرد

Last edited:

K0SH

Senior Member
Nov 30, 2012
70
3
41
Saudi Arabia
السسسسسسسسسسسلام عليكم

اخي فارس اولا اشكرك جزيل الشكر على هذا الطرح الجميل فعلا انته وضحتنلي امور كثير ماكنت عارفها خصوصا انو انا طالب حوالي 17 نكهه من شركة فلافور ارت

ولكن اخوي ماتشوف انو مثلا كمية 2 ملي مكسب نكهه في علبه 100 ملي شوية ؟

لأني شايف في بعض المواضيع الاجنبيه مكتوب نسب 1 ملي و2 ملي في علبه عشرة ملي ؟

وعندك هالموقع
Table of Contents

بيقدم تحضير نكهات جاهزه لعلب عشرة ملي وبعض الخلطات بتكون نكهه 1 ملي من شركة فلافور ارت ؟؟

solyahmed

Full Member
Jan 23, 2013
31
5
egypt
كنت طلبت بطارية لوحدها وكليروميزر وشاحن في اوردر تاني وسوائل كمان كل حاجة لوحدها وقولتلهم ميكتبوش سجائر الكترونية وقالولي متقلقش قولتلهم اكتبوا قطع غيار قالولي ماشي وممكن نكتب هدايا
وبعد انتظار 5 شهور وكل شوية ابعتلهم فين الاوردر يقولولي بعتناه .... اخيرااا عرفت انهم اتحجزوا في رمسيس واترفضواااا ورجعوهم تاني ....
مليش نصيب مع السجائر الالكترونية مش عارف لية .... هههه
دلوقتي قلتلهم اية العمل قالولي يا نبعتهم تاني يا نرجع لك الفلوس بعد خصومات مش عارف 20 او 30 % ..مش عارف لو قلتلهم ابعتوهم تاني ممكن برضوا يترفضوا والمرة دي لاحيبعتوا تاني ولا حيرجعوا فلوس

Status
Not open for further replies.

Users who are viewing this thread