• This forum has been archived

If you'd like to post a thread, post it here instead!

View Forum

صناعة سائل بدون نيكوتين

Status
Not open for further replies.

samisws

Apr 16, 2013
3
0
46
ksa - damamm
مساء الخير عليكم
انا عاوز ابطل السجاير ولسه جديد في السجاير الالكترونيه وعندي ايجو تي
بس عايز اصنع لنفسي سائل بدل ما اشتريه جاهز لانه هنا بالسعوديه نادر الاقيه واذا لقيته غالي جدا
انا رحت الصيدليه واشتريت من هناك جلسرين طبي 60 ملي
وجبت نكه 28 ملي وطبعا لفيت وما لقيتش جليكول ومش عارف اجيبه منين بس اللي عرفته اني ممكن استغنى عنه واخليها جلسرين بس وطبعا النيكوتين السائل مش عارف الاقيه منين بس اكيد مش هعرف اجيبه بس مش مشكله لاني مش عاوزه اصلا عايز ابطل التدخين اساسا لكن لو ما قدرتش حقيبوا من بره بعدين
المهم عايز اعمل الموجود عندي ازاي كم ملي جلسرين وكم ملي نكهه
والسؤال التاني هو الجلسرين الطبي ينفع والا فيه جلسرين تاني لان الصيدلي بيقول الجلسرين السائل نوع واحد
في انتظار حضراتكم تدلوني لان بدون سائا حرجع للسجاير من تاني

Hossam

Senior Member
ECF Veteran
Dec 12, 2012
292
100
65
cairo
ألخ العزيز سامى هلا بك فى المنتدى و اهلا بكل الأخوه من السعوديه

بالنسبه الى تحضير النكوتين من الجلسرين فقط فممكن طبعا و بدون نكوتين و كذلك يمكنك استعمال الجلسرين الموجود بالصيدليات بدون اى مشكل و اظن فى السعوديه يوجد رقابه صارمه على المستحضرات الصيدليه و لكن هناك خطوات لابد من اتباعها حتى تتمتع بالمحلول الذى تحضره

اولا قم بتخفيف الجلسرين بماء مقطر ( بمكن شراءه من الصيدليه و اذا انك تريد الماء الذى يذوب به بودره حقن المضادت الحيويه) و التخفيف يكون بنسبه لا تتعدى بأى حال من الأحوال 5% حتى لا تبوظ الأتوميزر
ثانيا اضف نسبه نكهات فى حدود 5 الى 7% و قم بالتجربه فأذا عجبك استمر و اذا لم يعجبك تظيف نكهه فليله جدا و تستمر فى ذلك حتى تحصل على المذاق الذى تريده
و لا تنسى هز زجاجه المحلول جيد جدا جدا قبل التجربه

بالنسبه الى تحضير 10 ملل من المحلول تضع 9 مل جلسرين و نصف ملل ماء مقطر و تبداء من نصف مل نكهه و تذيد النسبه اذا لم يعجبك المذاق

و اتمنى التوفيق

samisws

Apr 16, 2013
3
0
46
ksa - damamm
استاذ sky 300 شكرا على النصيحه
دكتور حسام متشكر جدا على المعلومات الحلوه وهعمل بيها وحجرب وبأزن الله حتنجح معايه بس سؤال اخير لو سمحت لي
بالنسبة للنكهات ايه هي احسن ماركات ممكن اشتريها من السوبر ماركت احسن ماركه موجوده غي السوق ايه هي
وكمان لو حبيت استخلص النيكوتين من السيجار ممكن والا مش ممكن لان النيكوتين صعب الاقيه بالسعوديه
وبالنسبة للبروبلين جلكول ممكن الاقيه فين يعني عند محلات السوبر ماركت والا مواد
البناء والاايه لاني مش عارف استخدامه عشان اعرف المصدر اللي ممكن الاقيه فيه لان الصيدليه ما ببيعوهوش وبقول انه مش بتتباع في الصيدليات

programmer41

Senior Member
ECF Veteran
Apr 6, 2013
82
16
52
saudi , makkah
اهلا و سهلا بالاخ
samisws
في المنتدى
اخوك ايضا في السعودية و مبطل من حوالي 3 اسابيع و الاخوة هنا في المنتدى عرفوني اشياء كتير ممتازة خبرات محترمة و قمة التواضع و الرغبة في خدمة الاخرين جزاهم الله خير
نصيحة الدكتور حسام اكثر من رائعة لكن احب اضيف لك شيء مهم جدا جدا وهو ايضا من تعليمات الدكتور حسام و نصايحه السابقة
ان المحلول بعد ما تحط له نكهة مش هتحس بطعمه قبل يوم او اتنين
كلنا بنستعجل و نتذوق نحس اننا فشلنا لكن بعد ما نسيت المحلول كام يوم كانت ريحته و طعمه جنان
طبعا مفيش هنا نيكوتين خالص
وانا اجيب منتج محلي بنكهة الشيشة والخلطة رائعة صراحة لكن غالية نار و حاسس انها مش صحية و الطعم بيتغير فيها دايما
وهاجرب اليوم عبوات اصلية نكهات مع نيكوتين 12 وهابقى اعرفك الفرق بس برضه غالية
لغاية ما تتسهل و نوصل لمصدر نيكوتين

samisws

Apr 16, 2013
3
0
46
ksa - damamm
اهلا و سهلا بالاخ
samisws
في المنتدى
اخوك ايضا في السعودية و مبطل من حوالي 3 اسابيع و الاخوة هنا في المنتدى عرفوني اشياء كتير ممتازة خبرات محترمة و قمة التواضع و الرغبة في خدمة الاخرين جزاهم الله خير
نصيحة الدكتور حسام اكثر من رائعة لكن احب اضيف لك شيء مهم جدا جدا وهو ايضا من تعليمات الدكتور حسام و نصايحه السابقة
ان المحلول بعد ما تحط له نكهة مش هتحس بطعمه قبل يوم او اتنين
كلنا بنستعجل و نتذوق نحس اننا فشلنا لكن بعد ما نسيت المحلول كام يوم كانت ريحته و طعمه جنان
طبعا مفيش هنا نيكوتين خالص
وانا اجيب منتج محلي بنكهة الشيشة والخلطة رائعة صراحة لكن غالية نار و حاسس انها مش صحية و الطعم بيتغير فيها دايما
وهاجرب اليوم عبوات اصلية نكهات مع نيكوتين 12 وهابقى اعرفك الفرق بس برضه غالية
لغاية ما تتسهل و نوصل لمصدر نيكوتين

متشكر جدا على النصيحه والمعلومه بس سؤال لو سمحت لي ايه هو منتج الشيشه اللي بتستعملوا ده اسمه ايه قصدك المعسل وازاي بتستعملوا

Status
Not open for further replies.

Users who are viewing this thread